4-fjellstur fra Bontveit

Vi har delt flere forslag til turer med start fra parkeringsplassen innerst i Bontveit. På denne flotte runden får du med deg Hausdalshorga (784 m.o.h), Austefjellet (808 m.o.h), Nobbane (713 m.o.h) og Slettegga (742 m.o.h). Vi liker å starte med Hausdalshorga og gå via gården Øvstebø. Da har du gått ca 200 høydemeter før du begynner på Hausdalshorga. Hvis du vil spare noen høydemeter, kan du gå via Bjørnastølen, langs foten av Nobbane og gjennom Dyrdalen. Det er også mange som starter med Slettegga. Hvis det har regnet mye er det veldig bløtt i området, og det kan være glatt å gå ned Hausdalshorga. Slettegga er generelt tørrere. Det er ikke nødvendig å gå innom Nobbane, men hvis du liker å sjekke inn fjelltopper, er det verdt en avstikker. Hvis du har lyst til å korte ned turen, kan du gå ned Nobbane istedet for Slettegga. Se turbeskrivelse for Slettegga og Nobbane. Det kan være veldig vått i terrenget her, men det er stort sett greit oppe i høyden. Når det har blitt grønt i fjellet, er det lite som kan måle seg med fargene på Hausalshorga og Dyrdalen.

Turbeskrivelse: Start på en av parkeringsplassene innerst i Bontveitdalen. Det er en parkeringsplass «på toppen» og en nede bak svingen. Følg hovedvegen videre ned til Lund, og ta til venstre inn Øvstebøveien. Følg vegen til den ender i et gårdstun. Her samler bøndene sauene om høsten, og du skal gjennom en kraftig sauegrind på venstre hånd. Etter grinda følger du en gammel setervei og senere sti som går langs Dyrdalselva. Når du kommer ut i åpent lende, tar du til høyre ved en seter. Gå ned til elven og kryss den flotte nye broen som er bygget på dugnad. Herfra er det sti opp på Hausdalshorga. Følg stien over kammen (mini-Besseggen) og videre til toppen av Austefjellet. Følg vardene mot vest, og ta av der det er skiltet til Slettegga. Når du nærmer deg Nobbane, kan du ta en avstikker opp på toppen og krysse over mot Slettegga og komme tilbake til stien. Følg sti og varder opp på Slettegga og ned igjen. Ikke ta Rett Vesrtløypen (den går ned i et veldig myrete område), men hold rett frem. Du kommer etterhvert til en grusveg med en benk. Følg vegen nedover bakken og ta til høyre på ny veg. Denne fører tilbake til parkeringsplassen.